عصمت پیامبر اکرم (ص) در عقل نظری و عملی
ایام پر برکت مبعثرسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) است هیچ نعمتی بالاتر از نعمت ولایت نیست. ولایت باطن نبوت و رسالت است که همراه با امامت و خلافت میباشد شناخت نبی و امام با شناخت ولایت حل میشود. کسی که تحت سرپرستی مستقیم الله است از مقامی آنچنان برخوردار است که هم شاهد دنیا و شهید آخرت خواهد بود و هم معصوم از هر خطای فکری و تباهی عملی میباشد و چنان که در بحث قبل گذشت، خود، اسم اعظم پروردگار متعال خواهد شد خدای جل و علا در قرآن رسول خود را به عنوان ولی خاص معرفی کرد.
برای مشاهدۀ متن کامل به ادامۀ مطلب مراجعه کنید.
محمد (ص) از نگاه دنیای غرب
چکیده
این مقاله میکوشد نگهی به تاریخ غرب بیندازد و نگاه متفکران غرب را در باب پیامبر عزیز اسلام واکاوی کند در طول تاریخ غرب به واسطه ناآشنا بودن غرب با اسلام و پیامبر آن ظلمهای گزافی در حق پیامبر روا داشته شده است که این مقاله به چگونگی و چرایی این ظلم میپردازد. ما امروز با ترجمه متون اسلامی در اروپا شاهدیم که بسیاری از قضاوتهای عجولانه و کینه ورزانه دنیای مسیحیت معتدلتر شده است اما هنوز دشمنیها خصوصاً در سطح حاکمان و سیاستمداران غرب ادامه دارد و گاهی به چالشهایی بین غرب و اسلام تبدیل میشود
برای مشاهده ی متن کامل به ادامه ی مطلب مراجعه کنید.
جایگاه عدالت در حکومت نبوی
چكيده:
مسأله عدالت از قديم الايام، جزء مهمترين دغدغه هاي بشري بوده و از اساسي ترين مباحث اديان الهي و انديشمندان شمرده شده و از مهمترين معيارهاي ارزشگذاري و فضيلت فرد و جامعة انساني است.عدالت از جمله ضروريات عالم هستي است و قوانين و سنن الهي بر اين اساس قرار داده شده است و انسان بدون آن به سعادت تام و كامل نائل نمي شود و جوامع بشري و قدرتهاي سياسي بدون آن، دوام نمي آورند.
برای مشاهدۀ متن کامل به ادامۀ مطلب مراجعه کنید.
فلسفه وجودی پیامبر (ص) و عصر جاهلیت
شاید در آغاز بحث، زیباترین و جامع ترین کلام برای تبیین فلسفه وجودی و بعثت پیامبر اکرم (ص)، فرمایش حضرت علی (ع) باشد به این بیان که قبل از بعثت پیامبر اعظم (ص)، هنوز بشریت در یک نادانی و یک نافرمانی مفرط بسر می برد و نیازمند به یک رحمت دوباره بود: "ان الله سبحانه بعث محمدا نذیرا للعالمین و میهمنا علی المسلمین، فلما مضی تنازع المسلمون الامر من بعده"
برای مشاهدۀ ی متن کامل به ادامۀ مطلب مراجعه کنید.
نگاهي به حكومت پيامبراكرم
نخستين حكومت اسلامي و حاكميت الله بر جهان، در شخص رسول اكرم ( صلي الله عليه و آله ) به عنوان فرستاده ي خدا و حاكم عينيت يافت. اين رخداد بزرگ آنگاه تحقق يافت كه عناصر تشكيل دهنده ي آن - ملت و سلطه اي كه از طرف ملت پذيرفته شده و يك قانون كه بدون برتري دادن اشخاص يا طبقات در همه ي سطوح و براي همه ي مردم يكسان اجرا مي شود - با مفهوم همان عصر تكميل گرديد.
همه ي اين مقوِّمات و عناصر در ساختاري كه پيشتر آمد تحقق پيدا كرد.
برای مشاهده ی متن کامل به ادامه مطلب مراجعه کنید.
رفتار پیامبر با پیروان ادیان
الف) مدخل بحث
1) طرح مسئله
از آنجا که رسول خدا (ص) علاوه بر رسالت معنوی به تأسیس حکومت در مدینه نیز دست زده اند، از جهات مختلفی شیوه مواجهه پیامبر با اهل کتاب قابل تأمل و بررسی است.
اول: رفتار پیامبر با اقلیت ها: یکی از مسایل عصر، شیوه تعامل نظام های سیاسی با اقلیت های مختلف دینی، قومی، نژادی و... است. از این رو است که در جامعه جهانی، تاریخچه حمایت از حقوق اقلیت ها، پیشینه ای قابل توجه خصوصاً در قرن بیستم دارد. از این رو در کنوانسیون حقوق مدنی و سیاسی سازمان ملل متحد، سخن از اعتقاد و عمل به مذهب به عنوان حقوق اقلیت ها است و حق ابراز عقیده و مذهب در عبادات و رسوم مذهبی و همچنن عمل به مذهب و تعلیم آن مورد تأکید است و در اعلامیه های رفع کلیه اشکال تبعیض مذهبی و اعتقادی (نوامبر 1981) مجمع عمومی، [سازمان ملل] آزادی فکر و وجدان (نفس)، مذهب یا عقیده را به صورت عملیاتی تعریف نموده اند و یا سخن از حق عدم اعمال تبعیض علیه اقلیت ها و... است. (1)
برای مشاهدۀ متن کامل به ادامۀ مطلب مراجعهه کنید.
ویژگیهای پیامبر اکرم (ص)
میلاد حضرت خاتم انبیا (صلی الله علیه و آله و سلم) که زمینهی، بعثت حضرتش میباشد از وزینترین نعمتهای الهی است. قرآن که کلام خداست باید مقام شامخ رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) را تبیین کند یا ولی خدا که به منزلهی جان رسول اکرم است باید مقام رسالت آن حضرت را تشریح کند. جز قرآن و سخنان معصومین علیهمالسلام چیزی نمیتواند گویای مقام رسای رسالت آن حضرت باشد. وقتی خدا بعثت رسول اکرم را تشریح میکند از آن مقام به عنوان نعمت وزین نام میبرد.
برای خواندن متن کامل به ادامه ی مطلب مراجعه کنید.
.: Weblog Themes By Pichak :.